Tervetuloa Colossuksen someen!
Welcome to Colossus social media site!

Users

Articles

Harold the Barrel
Kauan sitten kultaisella 80-luvulla, kun kuuntelin... more
Teijo Salminen
Voiko Wigwam Experience-kokoonpanoa kutsua Wigwami... more
Matti Pajuniemi
(Esoteric Recordings, 2019) Määritelmä jonkun klas... more

Upcoming events

Overhead, Astral Bazaar ja Aeon Antenna On The Rocksissa (Huom! Muuttunut pvm!)
Overhead Progea Suomesta jo kolmella vuosikymmenellä. 1999 perustettu Overhead on julkaissut neljä ...

Newsfeed

  • Harold the Barrel
    Harold the Barrel created a new blog post
    BRUCE HORNSBY Absolute Zero
    Kauan sitten kultaisella 80-luvulla, kun kuuntelin lähinnä melodista heviä ja aaooärrää enkä ollut vielä pahemmin löytänyt progen syövereihin, en erit...
    Jun 11
    0 0
  • Martti Jousimo
    Martti Jousimo commented on Teijo Salminen's blog post
    Wigwam Experience Tavastialla 3.5.2019
    Voiko Wigwam Experience-kokoonpanoa kutsua Wigwamiksi ilman Jim Pembrokea? Vaikka Jimppa olikin käytännössä viime vuoden juhlakiertueella esiintyneen ...
    May 10
    6 0
    Teijo Salminen
    May 10
    Niinpä. Muutenkin, jotenkin mulla on koko tuosta 70-luvun jälkeisestä ajasta jäänyt semmoinen fiilis, että nuo noilla vanhoilla progeparroilla on se kokeellisuus ja progeellisuus jäänyt taka-alalle, he ikään kuin olisivat kokeneet "oppineensa säveltämään lauluja". Ties kuinka moni heistä on "löytänyt" bluesin ja singer-songwriter -metodin -ja lopulta jumittuneet siihen. Toisinaan heiltä saattaa uudemmassakin materiaalissa olla hieman kokeellisempia juttuja, mutta ne ovat ikään kuin poikkeuksia siellä "oikean" sävelmateriaalin seassa, jota sitten kuuluu livenäkin soittaa, kokeellisemmat ja vaikeammat palat jäävät levylle.

    Wigujen kohdalla tietysti Nuclear on se myydyin levy, jonka yleisöstäkin oletetaan useimpien tuntevan. Oletan, että 70-luvun Suomi on vähän eri paikka kuin 2000-luvun Suomi. Moni aikalainen, joka sanoo silloin kuunnelleensa (myös) progea, oikeasti tuntee Wigujen tuotantoa yllättävän huonosti, jotkut jopa vain tuon N.N:n -jos sitäkään. Sen sijaan Uriah Heep, Deep Purple, Sabbath, Zeppelin ja jotkut ulkomaiset proget, kuten Jethro Tull tunnetaan paremmin. Suomalaisella huippuprogella, eli käytännössä Wigut ja Pressa, on status kuten Sibeliuksella, eli arvostetaan valtavasti mutta tuotannosta ei sitten kuitenkaan erityisesti tunneta kuin joitain ihan tunnetuimpia paloja. No, minähän olin N.N:n ilmestymisaikaan peruskoulun ekaluokkalainen, enkä tiennyt koko Wigwamin olemassaolosta, joten tämä arvio perustuu vain joihinkin itseäni 10 v vanhempien aikalaisten kertomaan eikä siis edusta mitään kunnollisempaa otosta. Saa opponoida!
    Niinpä. Muutenkin, jotenkin mulla on koko tuosta 70-luvun jälkeisestä ajasta jäänyt semmoinen fiilis, että nuo noilla vanhoilla progeparroilla on se kokeellisuus ja progeellisuus jäänyt taka-alalle, h...See more
    Martti Jousimo
    May 10
    Minä täytin Nuclearin ilmestymisvuonna 2, joten aikalaishavaintoja ei ole minullakaan : ) Luulen kuitenkin, että olet Teijo ihan oikeilla jäljillä. Nuclearhan oli 70-luvulla Wigujen ainoa kultalevy. Sitä ennen Wigwam käsittääkseni oli aika harvojen harrastamaa eikä levyjä kovin montaa sataa kappaletta myyty. Tätä kuvaa vahvistaa myös kokemukseni eräästä progemusiikin harrastajasta kotiseudultani kainuusta 80-luvulta, lainasin häneltä 4 Genesiksen levyä, 2 Pink Floydia, yhden Yesin ja Jethron, mutta Wiguilta löytyi juurikin vain tuo Nuclear, jonka hän sitten jopa myi minulle.Minä täytin Nuclearin ilmestymisvuonna 2, joten aikalaishavaintoja ei ole minullakaan : ) Luulen kuitenkin, että olet Teijo ihan oikeilla jäljillä. Nuclearhan oli 70-luvulla Wigujen ainoa kultalevy. S...See more
    Martti Jousimo
    May 10
    Vielä liittyen Teijo tohon sun kommentointiin 70-luvun lopusta, mun mielestä proge kaikella tapaa muuttui paljon tylsemmäksi, enemmänkin taitojen esittämiseksi vieläpä hyvin täydellisyyteen pyrkivällä, kylmällä tuotannolla. Jotain aivan muuta kuin se 70-luvun alkupuolella alkanut innovatiivisuus ja kaikenlainen uuden kokeilu. Poikkeuksia tottakai oli, pidän kovasti niin Pink Floydin, Jethron kuin Wigujenkin vuosikymmenen lopun levyistä. Mutta jokatapauksessa Punk tuli tarpeeseen ja aika paljon sitten etenkin Post-punk bändit jatkoivat sitä, mihin monet progebändit jäivät 70-luvun puolivälissä. Mutta palaisin vielä viimeisimpiin Wigujen konsertteihin: kun suuri yleisö tuntee vain Nuclearin, miksi bändi sitten päättää 50-juhlavuoden kunniaksi treenata materiaalia kahdelta viimeisimmältä levyltä kahden ensimmäisen, paljon huipumman levyn sijaan? Kun kuitenkin suurelle yleisölle on varmasti aivan samaa, mitä bändi soittaa Nuclearin ulkopuolella.Vielä liittyen Teijo tohon sun kommentointiin 70-luvun lopusta, mun mielestä proge kaikella tapaa muuttui paljon tylsemmäksi, enemmänkin taitojen esittämiseksi vieläpä hyvin täydellisyyteen pyrkivällä...See more
    You need to sign in to comment
  • Martti Jousimo
    Martti Jousimo liked Matti Pajuniemi's blog post
    RENAISSANCE: A Song for All Seasons
    (Esoteric Recordings, 2019) Määritelmä jonkun klassikkoyhtyeen kulta-ajasta vaihtelee yleensä ainakin levyn tai parin verran vastaajan mielt...
    May 1
    0 1
    Martti Jousimo likes this
  • Martti Jousimo
    Martti Jousimo commented on Harold the Barrel's blog post
    STEVE HACKETT At the Edge of Light
    En ollut ihan niin vakuuttunut Hackettin The Night Siren -levystä kuin Tero taannoin. Levyllä oli liikaa "tyypillistä" Hackettia: dramaattiset, maailm...
    May 1
    5 0
    Harold the Barrel
    Apr 30
    Itse olen vielä vähän kahden vaiheilla lähteäkö Circukseen vai ei... Ja mitä tulee bluesiin, se vaan on niin..no, tylsää. Tuo mainitsemasi salonkiblues on sitä hirveintä, en tajua esim. Joe Bonamassaa yhtään (paitsi kun soittaa rokkia vaikka Black Country Communionissa). Vaikka ymmärrän ns. old school bluesin kiistämättömän arvon koko kevyen musiikin historiassa, en mä jaksa kuunnella sitäkään.Itse olen vielä vähän kahden vaiheilla lähteäkö Circukseen vai ei... Ja mitä tulee bluesiin, se vaan on niin..no, tylsää. Tuo mainitsemasi salonkiblues on sitä hirveintä, en tajua esim. Joe Bonamassaa...See more
    Martti Jousimo
    May 1
    Minä en juurikaan kuuntele nykybluesia juurikin siitä syystä, että se toistaa kaavamaisen tylsästi sitä mielikuvaa mikä bluesista on luotu. Toisaalta on sitten nykyartisteja, joita ei luokitella varsinaisesti bluesiksi, mutta jotka mielestäni ovat ymmärtäneet sen olennaisen bluesista ja tekevät muunlaisenkin musiikin ohessa juuri sitä "aitoa" bluesia, tällaisia ovat esim. Nick Cave, Tom Waits ja Jon Spencer. Ja tekihän tuo Gutsikin aikas vasta varsin oivallisen New Orleans-levyn. On totta, että vanhassakin bluesissa toistellaan samoja teemoja, samoja sävelkulkuja, mutta monet delta-artistit kuitenkin loivat aivan täysin oman tyylinsä (niin soitto kuin laulu), jota minä jaksan oikein hyvin kuunnella levyllisen kerrallaan. Parhaimmassa delta-bluesissa on minulle samanlaista viehätystä kuin mielenkiintoisessa ambientissa ja minimalistisessa musiikissa (niitäkin löytyy todella tylsiä). Ja minusta kyllä Keith Richards sanoi varsin osuvasti Robert Johnsonista, että hänen kitaransoitossaan on kokonainen orkesteri ja kappaleensa ovat Bachmaisia miniatyyrejä. Robertin ohella suosikkejani ovat Skip James (aikas huippua soitto myös hänellä), Charley Patton, Blind Willie Johnson, Fred McDowell, Howlin Wolf ja John Lee Hooker.Minä en juurikaan kuuntele nykybluesia juurikin siitä syystä, että se toistaa kaavamaisen tylsästi sitä mielikuvaa mikä bluesista on luotu. Toisaalta on sitten nykyartisteja, joita ei luokitella varsi...See more
    Martti Jousimo
    May 1
    Steve Hackettista vielä sen verran, että koska Matti kovasti kirjassaan kehuu hänen "Please Don´t Touch!"-levyään, päätin sen kuunnella. Enpä kyllä innostunut yhtään, vaikka eihän se toki huono ole. Voin sanoa, että olen aikalailla kyllästynyt sinfoniseen progeen, Genesis ,Pink Floyd, Moody Blues, Procol, Renaissance ja Yes tottakai aina tulevat olemaan yhtiä progen lemppariartistejani, mutta niiden kuuntelu tulee jatkossakin tyydyttämään meikäläisen sinfonisen progen tarpeen. Ja voin sanoa, että mielestäni lähes poikkeuksetta uudempi sinfoninen proge on tylsää.Steve Hackettista vielä sen verran, että koska Matti kovasti kirjassaan kehuu hänen "Please Don´t Touch!"-levyään, päätin sen kuunnella. Enpä kyllä innostunut yhtään, vaikka eihän se toki hu...See more
    You need to sign in to comment
  • Teijo Salminen
    Teijo Salminen created new event
    Overhead, Astral Bazaar ja Aeon Antenna On The Rocksissa (Huom! Muuttunut pvm!)
    Overhead, Astral Bazaar ja Aeon Antenna On The Rocksissa (Huom! Muuttunut pvm!)
    Overhead Progea Suomesta jo kolmella vuosikymmenellä. 1999 perustettu Overhead on julkaissut neljä albumia ja  DVD:tä. Viime aikoina bändi on keikkaillut muualla Euroopassa, mutta nyt mahdollisu...
    Apr 28
    0 0
  • Teijo Salminen
    Teijo Salminen created new event
    WÖYH! kevätkiertueella
    WÖYH! kevätkiertueella
    W2ÖYH19! -kiertue saatiin kuin ihmeen kaupalla ujutettua Venuksen ja Marsin rundien väliin. Avaruusrakettimme hiukkauspolttoainetankkauksen aikana ehdimme wöyhökansan pariin myös Telluksella. Luvassa...
    Apr 28
    0 0
  • Teijo Salminen
    Teijo Salminen created new event
    The Gentleman Losers, Jarmo Huhta & Laura Lehtola, Ava Grayson Lovi-klubilla
    The Gentleman Losers, Jarmo Huhta & Laura Lehtola, Ava Grayson Lovi-klubilla
    Huhtikuussa Loviklubilla liikutaan dronen ja melodisen ambientin maisemissa äänen värähtelyjen sulattaessa viimeiset huurteet sielun sisäpihoilta. Tule paikalle, silllä tämä on toiseksi viimeinen Lovi...
    Apr 15
    0 0
  • Teijo Salminen
    Teijo Salminen created a new blog post
    THE GENTLEMAN LOSERS: Make We Here Our Camp of Winter
    The Gentleman Losers on kiitettävästi nopeuttanut julkaisutahtiaan. Viimeisestä Permanently Midnight -julkaisusta ei ole kulunut kuin vuosi, tätä enne...
    Apr 15
    0 0
  • Matti Pajuniemi
    Matti Pajuniemi created a new blog post
    GREENSLADE: Greenslade; Bedside Manners Are Extra
    (Esoteric Recordings, 2018)  Alun perin vuosina 1972--1976 toiminutta Greensladeä voi pitää jonkinlaisena väliinputoajana brittiprogen kentällä. ...
    Apr 9
    0 0
  • Teijo Salminen
    Teijo Salminen created new event
    Sammal + Tusmørke (NOR) Bar Loosessa
    Sammal + Tusmørke (NOR) Bar Loosessa
    Sammal jää kevään jälkeen pitkälle keikkatauolle, mutta soittaa ennen taukoa Bar Loosessa yhdessä norjalaisen Tusmørken kanssa lauantaina 30.3. Turkulainen Sammal perustettiin 2004 laulaja Janu Kiv...
    Mar 13
    0 0